Een terugblik met de Voorleeskampioen 2022

“Het was geweldig”, verzucht Guus Janse. “Er was heel gezelligheid en er klonk muziek in de pauzes. En die lunch! We mochten als voorlezers gebruik maken van een lopend buffet met allemaal lekkere dingen!” Guus deed 25 mei mee aan de finale van De Nationale Voorleeswedstrijd 2022 en werd door de jury als winnaar aangewezen.

Dit jaar verzorgden 3.239 scholen een schoolwedstrijd. In totaal deden 177.895 kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland mee als voorlezer of luisteraar. De presentatie van de finale was in handen van comedian en presentator Edson da Graça, bekend van onder meer het Zapp-programma Willem Wever. In de jury hadden Annabelle Zandbergen (presentator NOS Jeugdjournaal) en Marco Kunst (kinderboekenauteur) zitting. Onder voorzitterschap van Martijn van der Linden (kinderboekenillustrator én Kinderboekenambassadeur) bepaalden zij de uitslag.

Grappige verhalen

Guus deed eerst mee aan de rondes op school en mocht daarna door naar respectievelijk de Walcherse ronde, de provinciale ronde en schopte het tot de landelijke finale. De eerste twee rondes las hij voor uit Pech onderweg van Jozua Douglas en Tosca Menten. In de provinciale ronde en landelijke finale koos hij voor Prutsers en pechvogels van Tosca Menten en Jozua Douglas. “Ik had Prutsers en pechvogels thuis liggen. Ik vind het een leuk boek, want er staan korte en grappige verhalen in. Het is dus ook gemakkelijk om weg te leggen”, licht Guus zijn keuze toe.

Behalve thuis oefenen voor zijn moeder, werd op school ook flink voorgelezen. Een van de onderdelen van de finale is ‘onvoorbereid lezen’, waarbij de finalisten tijdens de finaledag pas horen uit welk boek ze moeten lezen. Wanneer de deelnemers hun naam horen, lezen ze het fragment voor, wat op dat moment aan de beurt is. Dit jaar werd tijdens dit onderdeel voorgelezen uit Offline van Marco Kunst.

Door de mand

Leerkracht Jasmijn: “We lieten Guus in zijn eigen klas en in andere klassen ook onvoorbereid lezen.” Guus geeft aan dat hem dat veel geholpen heeft. “Sommige finalisten vielen door de mand bij het onvoorbereid lezen, maar omdat ik zoveel had geoefend, ging me dat goed af. En gelukkig mocht ik een stukje voorlezen over iets dat in het bos gebeurde, dus ik kon wat spanning opbouwen.”

Balans

Jasmijn was er het hele traject bij betrokken. “De groep 7 waar Guus in zit, is echt een eenheid, dus iedereen leefde mee. Het voelde als een wedstrijd voor heel groep 7. We zorgden voor een ontspannen sfeer zodat Guus zichzelf kon zijn. Ik heb echt gezocht naar de balans tussen het vieren van zijn talent en het relativeren ervan. Dus soms lag de nadruk op zijn talent, maar maakte ik het niet te groot. Andere momenten ging het er juist bewust niet over.”

Lezen wordt gezien als een van de basisvaardigheden, en is onder meer belangrijk binnen het thema ‘de basis op orde’. Guus is van mening dat De Nationale Voorleeswedstrijd de leesvaardigheid en -motivatie kan vergroten: “Als kinderen worden voorgelezen, hoeven ze er op dat moment niks voor te doen. Alleen te luisteren. Maar ze ervaren dan wel hoe leuk het is, waardoor ze misschien zelf gaan lezen.” In de klas maakt Jasmijn ook graag gebruik van prentenboeken. “Dat klinkt kinderachtig, maar in prentenboeken zitten vaak grapjes voor oudere kinderen. Ik koppel dan een aantal opdrachten aan het boek. We gaan er bijvoorbeeld samen over in gesprek of ze moeten de kern van het verhaal tekenen.”

Inspiratiedoos

“Met lezen verrijk je je inspiratiedoos”, vindt de leerkracht. “Je krijgt daardoor ook meer ideeën voor tekenen, knutselen, schrijven en spel.” Guus is het daarmee eens: “Als je leest, fantaseer je je eigen wereld erbij. Je bepaalt zelf hoe personen eruit zien.”

Tot slot gaf Jasmijn aan blij te zijn met de goede organisatie van De Nationale Voorleeswedstrijd: “Ik deed dan misschien niet mee aan de lekkere lunch, maar alles klopte. De tijdsplanning was goed. De communicatie was heel goed en het ophalen van de hele klas met de bus verliep soepel. Dat was heel fijn, want ik kon op die manier de leerlingen ook goed op de hoogte brengen.”

Doe ook mee!

In september start de 30e editie van De Nationale Voorleeswedstrijd. Alle basisscholen krijgen half september automatisch een gratis deelnamepakket opgestuurd. Dit deelnamepakket hoef je dus niet apart aan te vragen. In het deelnamepakket zit een brief met inlogcodes waarmee je je schoolkampioen kunt aanmelden voor de volgende ronde in de bibliotheek. Het aanmelden van een schoolkampioen kost eenmalig 27,50 euro.

Je hebt tot 12 december de tijd om op school een voorleeswedstrijd te organiseren met de kinderen uit groep 7 en/of 8. De Kinderboekenweek zou een mooie aanleiding kunnen zijn. Vergeet de schoolronde niet alvast in te plannen.

De schoolkampioen kun je hier aanmelden.